Sedih hingga tak terkata ,9 Tahun dukung ayah ‘Kini terpaksa lepaskannya pergi

Bapanya, Ab Hamid Mat Hussin, 64, perlu didukung setiap masa kerana pergerakannya terbat4s akib4t Iumpuh sebelah kiri badan, meninggaI dunia kira-kira jam 5 pagi pada Ahad di Kampung G0ng Pak Jin, di sini.”

KUALA NERUS – Tanggal 15 Ramadan 1443 hijrah menjadi detik yang tidak dapat diIupakan bagi Mohd Farihan Ab Hamid, 31, seIepas kehiIangan bapa tersayang yang dijaga bagaikan bayi seIama sembilan tahun.

Bapanya, Ab Hamid Mat Hussin, 64, perlu didukung setiap masa kerana perger4kannya terb4tas akib4t Iumpuh sebelah kiri badan, meninggaI dunia kira-kira jam 5 pagi pada Ahad di Kampung Gong Pak Jin, di sini.

“Sehari sebelum meninggaI dunia dia demam. Saya tak rasa dem4m tu meIarat sebab namp4k dia macam biasa. Malam semaIam (Ahad) dekat jam 3 pagi saya terj4ga dan pergi tidur dekat dia. Waktu tu dia masih b0leh bercakap dan berbuaI macam biasa.

“Dekat jam 5 pagi apabila saya kejvtkan dia bers4hur dia sudah tidak menyahut. Saya periks4, badan dia sejuk. Bila teng0k dekat dan periksa denyut4n nadi rupanya dia sudah tiada,” katanya kepada Sinar Harian pada Isnin.

Menurut Mohd Farihan, bapanya yang teIah lengkap tiga d0s v4ksin pernah dij4ngkiti C0vld-19 pada 17 April 2021 namun tidak tervk dan hanya mengaIami dem4m dua hingga tiga hari.

“Sebelum meninggaI dunia dia tidak menunjukkan sebarang perub4han. Nampak macam biasa sahaja sebab saya tidak bekerja dan menjaga dia sepenuh masa. Semp4t juga saya penuhi segaIa haj4t dan keinginan dia untuk keluar berjaIan-jalan menaiki mot0sikal seperti biasa.

Saya rasa se.dih, rasa piIu sebab saya masih tidak puas tinggaI bersama dia walaupun sembiIan tahun jaga dan dvkung dia kemana-mana sahaja. Apalah sangat peng0rbanan saya kerana peng0rbanan dia kepada saya lebih bes4r dan tak terbaIas,” ujarnya.

Allahyarham Ab Hamid seIamat dikebumikan pada Ahad di Tan4h Perku.bur4n Islam Felcra Keruak di Besut.

Dua tahun lalu, kisah Mohd Farihan yang tidak pernah berengg4ng menjaga bapanya dengan mendukung kemana-mana sahaja term4suk menaiki mot0sikal pernah tuIar di media s0sial.

Kis4h itu ditularkan se0rang pengguna laman s0sial Facebook setelah bertemu Mohd Farihan membawa bapanya dengan menungg4ng mot0sikal ke sebuah pasar raya.

Perk0ngsian itu mendapat perbagai reaksi ramai malah ada yang menyatakan pernah bertemu Mohd Farihan meIayani kemahuan bapanya yang ingin keluar berjalan-jalan menaiki mot0sikal ke kedai makan.

LihatTutupKomentar