Ibu buka pintu bilik sambil panggil ‘adik’ berkali-kali, patutlah tak bersahut rupanya

Begitulah apa yang dapat dilihat menerusi vid3o yang menunjukkan se0rang wanita menang1s ketika membuka pintu bilik arwh anaknya yang kini tidak sudah tidak berp3nghuni.

Bercerita kepada mStar, Zalina Kasan, 45, memperincikan semula det1k p1lu yang dialami susulan kem4tian anak tunggalnya, Nurshafiq Hakim Raif, 18, pada 16 Jun lalu.

“Saya dah terbiasa setiap kali anak ada dekat rumah, kalau saya balik dari mana-mana bawa pulang makanan memang akan panggil dia dengan panggilan ‘adik’.



“Lepas lebih sebulan dia ‘pergi’ ni, rindu dekat dia makin ku4t. Setiap pagi saya akan ziarah kubvr se0rang diri bacakan surah Yasin untuk dia. Petang suami pula teman pergi sekali lagi.

“Waktu pagi memang terasa sangat suny1 dalam rumah sebab tinggal saya se0rang saja. Ada masa tu rasa macam dia masih ada dalam rumah.

Terbayang dia tengah baring atas katil, main game dekat komputer. Kadang-kadang kucing pun terpanggil dia, sama macam saya,” ujarnya yang senang disapa Ina.

Bercerita mengenai keh1langan anaknya, remaja itu m4ut selepas motosikal ditungg4ngnya bertembung dengan sebuah van di kilometer 40 Jalan Batu Pahat ke Mersing, Johor.

Jelas Ina, kemal4ngan trag1s itu berlaku sewaktu anaknya dalam perjalanan mengambil keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menurut Ina, anaknya ada menunjukkan perubahan dan sangat berbeza dengan keperibadian sebenarnya yang suka membantu rakan.

Bagaimanapun arwh berkesempatan membantunya menghantar tempahan kuih-muih di Pejabat Daerah Kluang.

Shafiq merupakan anak tunggal Ina.

“Sehari sebelum keputusan peperiksaan SPM diumumkan, arwh berkelakuan pel1k. Dia tak nak ambil slip keputusan dan tak mahu berjumpa guru serta kawan-kawan.

“Dia sempat juga tolong saya hantar kuih yang ditempah. Masa tu saya tak terfikir apa-apa yang lain pun cuma dia ada cakap jangan tengok dia ‘pergi’ dan minta saya tutup pintu rumah.

“Masa dia men1ngg4l tu, saya pelik juga ramai sungguh orang datang dari pagi sampai malam lepas tahu berita anak saya kemal4ngan. Yang kami tak kenal beragama lain pun datang siap menan1is,” imbas Ina.

Menurut Ina, dia bagaimanapun berasa terk1lan tidak dapat melihat anaknya buat kali terakh1r selepas kem4tiannya kerana arwh telah dis4hkan pos1tif c0v1d oleh pihak hspital.

Dia pun dapat sambung belajar jurusan kejuruteraan awam tapi tak berkesempatan nak merasai semua tu.

ZARINA

Walaupun Ina mem0hon kebenaran untuk memakai PPE (personal protective equipment), namun permintaannya ditol4k disebabkan SOP yang ditetapkan.

Meskipun bers3dih dengan keh1langan anak yang kelah1rannya dinantikan selama enam tahun, mereka suami isteri reda dengan takdir men1mpa.

“Saya rindu nak pelvk civm dia. Perasaan masa tu macam nak gali kubvr untuk buat semua tu. Hari dia men1nggal tu tinggal lagi 16 hari saja lagi sebelum sambutan hari jadinya. Tak sempat kami nak pergi bercuti, dia pergi dulu.

“Jadi saya jemput kawan-kawannya datang masa hari jadi dia… sambut sambil buat tahlil untuk arw4h. Kawan-kawan arwh pun ramai dapat tawaran belajar.

Dia sendiri pun dapat sambung belajar jurusan kejuruteraan awam tapi tak berkesempatan nak merasa semua tu,” ujar Ina.


Berikutan perkongsiannya di TikT0k, rakaman mengundang s3bak net1zen ini telah meraih lebih 1 juta jumlah tontonan.

Rata-rata net1zen turut bersimpati melihat kes3dihan se0rang ibu yang men4ngis merindui anaknya yang kini sudah tiada.
LihatTutupKomentar